KOMPETENCJE SKARBNIKA GMINY
wg art. 54 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych:
1. Posiada obowiązki i odpowiedzialność w zakresie:
1) prowadzenia rachunkowości jednostki;
2) wykonywania dyspozycji środkami pieniężnymi;
3) dokonywania wstępnej kontroli:
a) zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
b) kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.
2. Dowodem dokonania wstępnej kontroli jest podpis złożony na dokumentach dotyczących danej operacji.
3. Złożenie podpisu na dokumencie, obok podpisu pracownika właściwego rzeczowo oznacza, że:
1) nie zgłasza zastrzeżeń do przedstawionej przez właściwych rzeczowo pracowników oceny prawidłowości tej operacji i jej zgodności z prawem;
2) nie zgłasza zastrzeżeń do kompletności oraz formalno-rachunkowej rzetelności i prawidłowości dokumentów dotyczących tej operacji;
3) zobowiązania wynikające z operacji mieszczą się w planie finansowym jednostki.
KOMPETENCJE SKARBNIKA GMINY
WG REGULAMINU ORGANIZACYJNEGO:
- wykonuje obowiązki głównego księgowego w Urzędzie Gminy Somianka i jednostkach oświatowych;
- kieruje Referatem Finansów i Budżetu, ponosi odpowiedzialność pośrednią za wykonywanie zadań przez pracowników Referatu;
- opracowuje propozycje zakresów czynności dla pracowników referatu finansów i budżetu;
- nadzoruje realizację budżetu;
- przekazuje pracownikom samorządowym i kierownikom jednostek organizacyjnych gminy wytyczne do opracowania niezbędnych informacji związanych z projektem planu budżetowego;
- współpracuje z pracownikami wymienionymi w pkt 5 oraz komisjami Rady Gminy, przy opracowaniu projektu budżetu;
- przygotowuje projekt uchwały budżetowej oraz projekt uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej;
- opracowuje układ wykonawczy budżetu;
- dokonuje bieżącej analizy wykonania budżetu i na bieżąco informuje Wójta o jego realizacji;
- sporządza zbiorczą sprawozdawczość budżetową na podstawie sprawozdań jednostek podległych;
- sporządza sprawozdanie i informację z wykonania budżetu;
- sporządza bilanse łączne i bilans skonsolidowany;
- sprawuje nadzór nad gminnymi jednostkami organizacyjnymi m.in. poprzez prowadzenie kontroli finansowych, monitoringu realizacji dochodów i wydatków, analizy składanych przez jednostki sprawozdań;
- przygotowuje zasady sporządzania, obiegu, kontroli i archiwizowania dowodów księgowych oraz zasady rachunkowości, zakładowego planu kont oraz planu kont Budżetu Gminy oraz planu kont dla organów podatkowych;
- dokonuje kontroli dokumentów finansowych;
- sprawuje nadzór nad wymiarem, windykacją podatków i opłat;
- informuje Radę Gminy o odmowie złożenia kontrasygnaty lub o sytuacji, która taką odmowę mogłaby spowodować;
- realizuje ustawę o dochodach jednostek samorządu terytorialnego i ustawę o finansach publicznych;
- prowadzi sprawy związane z wyłonieniem banku do obsługi kasowej Gminy;
- przygotowuje dowody księgowe do zapłaty (faktury, rachunki, delegacje służbowe);
- koordynuje współpracę z Generalnym Inspektorem Informacji Finansowej, w tym prowadzi rejestr powiadomień GIIF o podejrzeniach prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu;
- realizuje inne zadania wynikające z ustawy o finansach publicznych.
- Informację wprowawdził(a) do BIP: Bogdan Krysiak
- Data udostępnienia w BIP: 2003-07-09 12:59:55
- Informacja zaktualizowana przez: Bogdan Krysiak
- Data ostatniej aktualizacji: 2020-02-27 14:35:29
- Liczba odsłon: 2322
- Historia dokumentu: