UCHWAŁA Nr XXXIV/183/2006
RADY GMINY SOMIANKA
z dnia 7 lipca 2006 r.
w sprawie procedury uchwalenia budżetu gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi uchwalenia budżetu.
Na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 roku, Nr 142, poz. 1591 z póź. zm.) – Rada Gminy Somianka uchwala, co następuje:
§ 1.
-
W celu opracowania projektu budżetu gminy Wójt Gminy zobowiązuje kierowników podległych jednostek organizacyjnych oraz pracowników Urzędu Gminy do opracowania planów finansowych.
- Plany finansowe, o których mowa w ust.1 opracowuje się na podstawie:
-
przewidywanego planu zatrudnienia i wykonania wynagrodzeń na koniec roku poprzedzającego rok budżetowy,
- stawek podatkowych,
-
przewidywanego wykonania wydatków rzeczowych z uwzględnieniem prognozowanych cen towarów i usług, inflacji,
- wskazówek i wniosków radnych,
- wieloletnich programów inwestycyjnych.
3. Plany finansowe opracowane zgodnie z ust. 2, są przekazywane Skarbnikowi Gminy nie później niż do dnia 30 września.
§ 2.
Na podstawie otrzymanych planów finansowych, wniosków, jak również skalkulowanych dochodów własnych budżetu gminy, dotacji celowych i subwencji z budżetu państwa – Skarbnik Gminy opracowuje zbiorcze zestawienie dochodów i wydatków do projektu budżetu w terminie do dnia 5 listopada i przedkłada Wójtowi Gminy wraz z objaśnieniami i informacją o stanie mienia komunalnego.
§ 3.
-
Opracowany na podstawie przedłożonych przez Skarbnika materiałów projekt budżetu, Wójt Gminy przedkłada wraz z informacją o stanie mienia komunalnego, objaśnieniami i prognozą długu Radzie Gminy do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
-
Wójt podaje do publicznej wiadomości projekt budżetu poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy.
- Opracowany projekt budżetu Wójt Gminy przedstawia Regionalnej Izbie Obrachunkowej w terminie do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
§ 4.
-
Przewodniczący Rady Gminy niezwłocznie przesyła projekt budżetu wraz z materiałami informacyjnymi do zaopiniowania stałym komisjom Rady.
-
Komisje Rady w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów odbywają posiedzenia, na których formułują na piśmie swoje opinie o projekcie budżetu.
-
Komisja proponująca wprowadzenie nowego wydatku lub zwiększenia wydatku przewidzianego w projekcie zobowiązana jest wskazać źródło jego finansowania.
-
Opinie Komisji przedstawione są Komisji właściwej dla sprawy budżetu, która w terminie nie dłuższym niż 7 dni od daty ich otrzymania, formułuje ostateczną opinie i przedkłada ją Przewodniczącemu Rady Gminy.
-
W posiedzeniu Komisji właściwej do spraw budżetu opiniującej projekt budżetu uczestniczą przewodniczący pozostałych Komisji.
§ 5.
Wójt Gminy po zapoznaniu się z opinią Komisji właściwej ds. budżetu przekazaną przez Przewodniczącego Rady Gminy oraz z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w terminie do 31 grudnia przedkłada Radzie Gminy skorygowany projekt budżetu.
§ 6.
Porządek sesji budżetowej winien zawierać następujące punkty:
- odczytanie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem Wójta,
- odczytanie opinii komisji i wniosków radnych,
- odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej,
- przedstawienie przez Wójta stanowiska w sprawie opinii komisji i wniosków radnych,
- dyskusję nad wniesionymi poprawkami i ich przegłosowanie,
- głosowanie nad projektem uchwały budżetowej.
§ 7.
W przypadku (w szczególnie uzasadnionym) nieuchwalenia budżetu przez Radę Gminy przed końcem roku poprzedzającego rok budżetowy, przedstawiony przez Wójta Gminy projekt budżetowy stanowi podstawę gospodarki budżetowej Gminy – jednak nie dłużej niż do 31 marca roku następnego.
§ 8.
1. Projekt uchwały budżetowej obejmuje:
- zestawienie tabelaryczne dochodów budżetu w szczególności wg działów, rozdziałów, paragrafów,
- zestawienie tabelaryczne wydatków w szczególności do działów, rozdziałów
i paragrafów, - źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenie nadwyżki budżetowej,
- przychody i rozchody budżetu,
-
wykaz realizowanych inwestycji gminnych oraz wysokość nakładów inwestycyjnych na poszczególne zadania oraz wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi – w załączniku inwestycyjnym,
- dochody i wydatki związane z realizacją zadań zleconych ustawami,
-
dochody i wydatki związane z realizacją zadań wspólnych realizowanych w drodze umów i porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego,
-
plan przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
2. Projekt uchwały budżetowej może określić również rezerwy: ogólną i celową.
§ 9.
Do projektu uchwały budżetowej Wójt Gminy dołącza:
- informację o stanie mienia komunalnego,
- uwarunkowania przyjęte do projektu budżetu,
- prognozę łącznej kwoty długu na koniec roku budżetowego i lata następne wynikającą z planowanych i zaciągniętych zobowiązań.
§ 10.
Informacja o stanie mienia komunalnego, stanowiąca załącznik do uchwały, winna zawierać:
- dane dotyczące przysługujących jednostce samorządu terytorialnego praw własności,
- dane dotyczące:
-
innych niż własność praw majątkowych, w tym w szczególności o ograniczonych prawach rzeczowych, użytkowaniu wieczystym, wierzytelnościach, udziałach w spółkach, akcjach,
- posiadania;
-
dane o zmianach w stanie mienia komunalnego, w zakresie określonym w pkt 1 i 2, od dnia złożenia poprzedniej informacji,
-
dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw majątkowych oraz z wykonywania posiadania,
-
inne dane i informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia komunalnego.
§ 11.
Uwarunkowania przyjęte do projektu budżetu powinny zawierać:
-
w zakresie dochodów – szczegółowe omówienie poszczególnych źródeł dochodów ze wskazaniem sposobu i podstaw ich kalkulacji,
- w zakresie wydatków – szczegółowe uzasadnienie poszczególnych rodzajów wydatków z wyodrębnieniem:
- wydatków jednostek budżetowych i wydatków na zadania budżetu
z wyszczególnieniem wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń oraz wydatków rzeczowych, - wydatków na inwestycje,
- wydatków na zadania administracji rządowej zlecona gminom,
-
omówienie przychodów związanych z pokryciem deficytu budżetowego oraz rozchodów związanych z ewentualnymi spłatami zaciągniętego długoterminowego kredytu bankowego i pożyczek.
$ 12
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 13.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy.
Przewodniczący Rady Gminy
/-/ Tadeusz Jacek Tolak
- Informację wprowawdził(a) do BIP: Bogdan Krysiak
- Data udostępnienia w BIP: 2006-10-06 11:58:32
- Informacja zaktualizowana przez: Bogdan Krysiak
- Data ostatniej aktualizacji: 2006-10-06 11:58:32
- Liczba odsłon: 1601
- Historia dokumentu: